Zadania pedagoga i psychologa szkolnego na siebie nakładają się, co oznacza, iż osoby zatrudnione na tych stanowiskach wzajemnie się uzupełniają i wspierają w realizacji zadań. Specjaliści ci prowadzą badania i działania związane z diagnozowaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, rozpoznawaniem i zapobieganiem uzależnieniom i zachowaniom „trudnym” oraz udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, ich rodzicom i nauczycielom. Pedagog i psycholog inicjują i prowadzą też działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych.
Pedagog specjalny współpracuje z nauczycielami, wychowawcami lub innymi specjalistami oraz rodzicami i uczniami w obrębie następujących obszarów: rekomendowanie dyrektorowi placówki działań w zakresie aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów/dzieci w życiu placówki, prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu placówki, rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów, określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Logopeda w ramach swoich obowiązków prowadzi badania przesiewowe w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów; realizuje zajęcia logopedyczne dla uczniów oraz porady i konsultacje dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń. Ponadto podejmuje działania zapobiegające powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów.
Doradca zawodowy w szczególności prowadzi zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów i współpracuje w tym zakresie z nauczycielami.